‘Die historischen Instrumente sorgen für einen transparenten, sehr markanten Klang, für Schwung und Ausgelassenheit mit Bodenhaftung’
— NDR
Net zoals de bonte distelvink, heeft Il Gardellino een unieke klank die onnavolgbaar en onbeschrijfelijk is. Onze sound vloeit voort uit meer dan 30 jaar musiceren, opnemen en concerteren.
Onze onbevangen taal is een open venster dat toegang geeft tot de ziel van het orkest. Het geluid van Il Gardellino combineert menselijkheid, métier en warmte: ongemaniëreerd en eerlijk, opwindend en vol verbondenheid.
‘Zwar sind die Streicher von „Il Gardellino“ mit je fünf ersten und zweiten Violinen, drei Bratschen, zwei Celli und Kontrabass recht üppig besetzt […] aber dennoch lassen sie den Bläsern klanglich genügend Raum, alle gemeinsam kommunizieren mit dem Soloinstrument nicht wie ein Sinfonieorchester, sondern mit der Delikatesse eines Kammerensembles. […] Was will man mehr? Das ist Mozart vom Allerfeinsten.’
Sinds 1988 slaat dit gereputeerde periode-orkest zijn veelkleurige vleugels uit om de wereld te verwonderen met bezielde producties en boeiende ontmoetingen. Zowel in binnen- en buitenland is deze hechte groep van muzikanten heel graag gezien: Concertgebouw Brugge, BOZAR, deSingel, AMUZ, Concertgebouw Amsterdam, Festival de Saintes, Festival Oude Muziek Utrecht, Innsbruck Festival, Palacio de las Bellas Artes Mexico City, LG Arts Center Seoul, Melbourne International Arts Festival,...
De naam is ontleend aan de virtuoze distelvink uit Vivaldi’s gelijknamig concerto. Wat 30 jaar geleden nog gold als een ludieke metafoor, zit nu vervat in de identiteit van dit internationaal gelauwerd Belgisch orkest: spelenderwijs, met een onbevangen blik en gewapend met een waaier aan kleur en diversiteit de ervaring, ambacht en passie aan het publiek én de volgende generaties muzikanten doorgeven.
Of het nu groots opgezette meesterwerken of vergeten) repertoire van minder bekende componisten (onder impuls van Peter Van Heyghen), de methodiek en het einddoel van Il Gardellino en zijn bezielers Marcel Ponseele en Jan De Winne blijven altijd dezelfde: streven naar de allerhoogste kwaliteit en het publiek verrassen en ontroeren met composities van Monteverdi tot Mozart en van Rosenmüller tot Rolle. De lokroep om te blijven innoveren is sterker dan ooit: in cross-overprojecten met o.a. jazztrompettist Jean-Paul Estiévenart, regisseur Tom Goosens en zanger Raymond van het Groenewoud worden nieuwe paden bewandeld.
‘Met deze opname is het helemaal bingo, want het energiek en saakvol musicerende Il Gardellino, geleid door detaillist Peter Van Heyghen, lsot het potentieel van dit parteltje volledig in:[…]’
— De Standaard, bespreking opname van het Requiem van Jommelli | 20.04.’20— NDR
Niet alleen het doorwinterde concertpubliek wordt aangesproken, Il Gardellino trekt ook volop de kaart van de jeugd door o.m. een kinderproductie op poten te zetten met 4hoog, een Summer Academy i.s.m. B’Rock op te richten tijdens het MAfestival en projecten — met stageplaatsen in het orkest — te organiseren i.s.m. de conservatoria van Brussel en Amsterdam.
Het broeierige nest van Il Gardellino wordt bevolkt met partners, artiesten en gelijkgestemden die hetzelfde lied zingen. De samenwerking met verschillende platenlabels resulteerde in talrijke awards en onderscheidingen. Samen met Olga Pashchenko scheerde het recent hoge toppen met de eerste opnames en concerten van de pianoconcerti van Mozart in het kader van een integrale uitvoeringsreeks voor Alpha Classics. Voor het grote vocale repertoire wordt structureel samengewerkt met het Vlaams Radio Koor. Het fysieke nest van Il Gardellino ligt in hartje Brussel, en fungeert als brug naar de wereld. Het kantoor binnen de historische muren van AMUZ in Antwerpen is een ideale landingsplek na binnen-of buitenlandse tournees.
Il Gardellino is dus klaar voor de volgende dertig jaar. Het gezang van de distelvink zal nog nooit zo mooi geklonken hebben.